Programma
Tijd |
Wat |
||
09.00 uur |
- |
Opening dagvoorzitterDoor: Dionne Irving (redacteur VMT) & Annemarie Bruning |
|
09.05 uur |
-
|
Een woud aan duurzaamheidskeurmerken; wat moet een voedingsmiddelenbedrijf daarover weten?Door: Koen Boone (Managing Director Europe at The Sustainability Consortium Wageningen Economic Research) De Franse overheid komt in 2023 met een overkoepelend milieulabel waarop alle voedingsmiddelen worden gescoord. MKB mag op een simpelere manier rapporteren, maar moet wel meedoen. Nederland is bezig met een vergelijkbaar keurmerk. En ook Europa werkt aan een overkoepelend keurmerk. “Vroeger was duurzaamheid meer een vrijwillige keuze. Bedrijven bepaalden zelf over welke onderwerpen en met welke indicatoren ze rapporteerden. Nu bepalen retail, overheden en banken welke indicatoren van belang zijn,” zegt duurzaamheidsexpert Koen Boone. Wat moet een voedingsmiddelenbedrijf -groot en klein- weten over deze ontwikkelingen? |
|
09.35 uur |
- |
Hoe kan je als MKB-bedrijf jouw CO2-footprint in kaart brengen?Door: Marc Herberigs (Sustainability Consultant, Stichting Stimular) en Els van Soest-Cornelissen (Quality and Food Safety Manager Vezet) Marc Herberigs van stichting Stimular ziet dat alle bedrijven op een of andere manier met het onderwerp bezig zijn. De stichting helpt MKB-bedrijven met verduurzamen. “Wie er nu nog niet mee bezig is, heeft echt een probleem.” Om de CO2-footprint in kaart te brengen, ontwikkelde Stimular de Milieubarometer. De rekenmethode van deze online calculator sluit aan bij ISO14064 waarmee de resultaten (inter)nationaal worden geaccepteerd. Het is een transparante manier om de CO2-footprint te meten, zegt Herberigs. Tijdens het event zal hij vertellen hoe de barometer werkt en hoe foodbedrijven op een praktische wijze inzicht krijgen in hun CO2-footprint. Een foodbedrijf dat er mee werkt, vertelt wat zij aan de resultaten hebben gehad. |
|
10.35 uur |
- |
Pauze |
|
10.50 uur |
- |
Op weg naar Net Zero/KlimaatneutraalDoor: Suzanne van der Pijll (Managing Partner bij Schuttelaar & Partners) Klimaatneutraal in 2050 is het doel van Europa. Dat betekent nogal wat voor de foodketen. Stilzitten is geen optie. Schuttelaar & Partners ontwikkelde een 7-stappen aanpak om klimaatneutraal te worden. Managing partner Suzanne van der Pijll licht toe hoe bedrijven hiermee aan het werk kunnen. |
|
11.50 uur |
- |
Visie van PLUS op duurzaamheidDoor: Marlijn Simons (duurzaamheidsmanager PLUS Supermarkten) Supermarktketens zijn volop met duurzaamheid bezig. Ze zijn een belangrijke schakel in de foodketen. Ook PLUS heeft van duurzaamheid een speerpunt gemaakt. Duurzaamheidsmanager Marlijn Simons vertelt hoe de keten dit thema aanvliegt. |
|
12.25 uur |
- |
Afsluiting dagvoorzitterDoor: Dionne Irving (redacteur VMT) & Annemarie Bruning |
|
Food Sustainability Update
Registratiewebsite voor Food Sustainability UpdateFood Sustainability Updatevmt.events@vakmedianet.nl
Food Sustainability Updatevmt.events@vakmedianet.nlhttps://foodsustainability.vmt.nl/digital
2023-04-11
2023-04-11
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Food Sustainability UpdateFood Sustainability Update0.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
Nog niet bekendNog niet bekend